אודות תרופות לטיפול בחרדה תסמיני חרדה ודיכאון ברפואה הקונבנציונאלית

עובדות ותופעות הלוואי הקשות.

מהן תרופות נגד דיכאון? אלו סוגים יש? אלו אזהרות קיימות לגביהן? מהן תופעות הלוואי שלהן? מאמר זה מספק את כל המידע החשוב אודות תרופות אלו.

תחילה נציין אזהרות של רשויות וסוכנויות בריאות ברחבי העולם בנוגע לתרופות נגד דיכאון וחרדה.

מרץ 2004: מנהל המזון והתרופות הזהיר שתרופות נגד דיכאון ממשפחת ה-SSRI עלולים לגרום ל”חרדה, עצבנות, התקפות פאניקה, נדודי שינה, עוינות, אימפולסיביות, אקתיזיה (חוסר מנוחה קיצוני), היפומניה (התרגשות בלתי נורמלית) ומאניה (פסיכוזה המאופיינת בהתעלות רוח ואשליות גדלות).”

אוקטובר 2004: מנהל המזון והתרופות האמריקאי הורה לחברות התרופות להוסיף אזהרה חמורה במסגרת שחורה על אריזות נוגדי הדיכאון, האומרת ששימוש בהן עלול לגרום למחשבות אובדניות והתאבדות בקרב נערים מתחת לגיל 18. הגיל באזהרה זו הורחב גם לצעירים עד גיל 24. רשויות פיקוח התרופות באוסטרליה, ניו זילנד ויפן הוציאו אזהרות דומות.
אוגוסט 2005: ועדה של הסוכנות האירופאית לתרופות ולבריאות הוציאה אזהרה חמורה ביותר המגבילה את השימוש בנוגדי דיכאון מסוג SSRI  בקרב ילדים. באזהרה נאמר כי סמים אלה גורמים לנסיונות התאבדות ולמחשבות אובדניות, תוקפנות, עוינות, התנהגות אלימה וכעס.
ינואר 2009: מנהל המזון והתרופות האמריקאי הוציא מכתב מדניות הדורש מיצרני הסם פקסיל לעדכן את תווית הבטיחות של הסם, ולהוסיף לתווית מידע הקושר את SSRI ו-SNRI. עם סינדרום הסרוטונין, ועם גידול ניורולפטי. לאלו יש פוטנציאל קטלני, המתבטא בחום גבוה, קשיון שרירים, אובדן שליטה בשרירים, דופק מהיר מאוד, שינוי בלחץ הדם ועוד.

השאירו פרטים עכשיו - וניצור עמכם קשר מיידי!
השאירו פרטים עכשיו - וניצור עמכם קשר מיידי!

התרופות האנטי חרדתיות ואנטי דיכאוניות ממכרות ועתירות תופעות לוואי ולעיתים אף גורמות להחרפת התסמינים שאמורות הן להקל.

אזהרות לנשים בהיריון בנוגע לתרופות נגד דיכאון וחרדה

רשויות רשמיות בכל רחבי העולם מזהירות נשים בהיריון לא ליטול נוגדי דיכאון.

בשנת 2005, ניתוח התיקים הרפואיים בארגון הבריאות העולמי גילה כי תינוקות שאמותיהם נטלו נוגדי דיכאון מסוג SSRI  עשויים לסבול מתסמיני גמילה.

מחקר שפורסם במגזין “ארכיונים של רפואת ילדים ונוער” בפברואר, 2006, קובע אף הוא שכמעט שליש מכל התינוקות שנולדו לאימהות שנטלו נוגדי דיכאון מסוג SSRI  במהלך ההיריון, סבלו מתסמיני גמילה כגון רעידות, הפרעות שינה ובכי צווחני.

הרשות האוסטרלית לתרופות הזהירה כי שימוש בנוגדי דיכאון מסוג SSRI  במהלך ההיריון מעלה את הסיכוי ללדת תינוק עם מום בלב.

לפי מנהל המזון והתרופות האמריקאי, שימוש בנוגדי דיכאון במהלך ההריון עשויים להעלות את הסיכון לפגמי לידה חמורים אצל תינוקות בני יומם, כולל פגם בלב.

רשות הבריאות בקנדה מזהירה כי נטילת נוגדי הדיכאון מהדור החדש עלולים לשים תינוקות בני יומם בסיכון למחלות ריאה ולב נדירות.

נוגדי דיכאון יוצרים תלות: גמילה מהתרופה

אולי נאמר לך שנוגדי דיכאון לא יוצרים תלות או התמכרות.

זה לא נכון.

אנשים סובלים מקשיים מחרידים כשהם מנסים להיגמל מהתרופות הללו. הנושא לא ידוע לציבור הרחב משום שבמשך שנים, חברות התרופות והפסיכיאטרים הסתירו את התכונות הממכרות של הסמים האלו. לאחר שאי אפשר היה להתעלם יותר מהראיות החדשות המצביעות על גמילה קשה מנוגדי הדיכאון, חברות התרופות מימנו כנס בדלתיים סגורות. המומחים בכנס זה החליטו לקרוא לתופעות הגמילה “סינדרום הפסקת נטילת התרופות” בכדי להימנע מההקשרים השליליים שיש למונח “גמילה מסמים”. בשורה התחתונה, כך אומר הפסיכיאטר ד”ר דייויד הילי, היא ש”אם קיימים תסמיני גמילה, אז בהכרח קיימת תלות גופנית.”  מעבר לכך, אין תרופות אלו מאפשרות את הריפוי הנכון והיזום בהיותן קביים שאינן מאפשרות שיקום מלא דרך אורח חיים נכון ואחריות אישית להתמרה בריאותית.

תופעות הלוואי של תרופות נגד דיכאון

תרופות ממשפחת SSRI

נדודי שינה, בעיות בשפיכת הזרע, בחילה, חולשה,כאב ראש, שלשול, אובדן תאבון, ישנוניות, חרדה, עצבנות, רעידות, יובש בפה, ירידה בחשק המיני, פיהוקים, קושי בעיכול, סחרחורות, הזעה, אימפוטנציה, תשישות, דפיקות לב איטיות, דפיקות לב מהירות, כאבי צוואר או לסת, תסמינים דמויי שפעת, כאב בכל הגוף, גלי חום, הרגשה של דקירות בראש או בגפיים, עלייה במשקל, כאבי בטן, עייפות/חוסר אנרגיה, חוסר תחושה, חוסר תחושה רגשית, עצבנות, אקתיזיה (תנועות גפיים וגוף בלי רצוניות, חוסר מנוחה קיצוני), התאבדות.

השמות המסחריים של תרופות נגד דיכאון וחרדה – מהדור החדש

תרופות ממשפחת SSRI

ציפרלקס (אסציטאלופראם), ציפרמיל (ציטלופרם), לוסטרל (פלובוקסאמין), פרוזק (פלואוקסטין הידרוכלוריד), סרוקסט (פרוקסטין), סיפרלקסה (אסציטאלופראם) ועוד מגוון רב.

תרופות ממשפחת SNRI

סימבלטה (דולוקסטין), אפקסור (וונלפקסין) ועוד מגוון רב.

תרופות ממשפחת Selective NRI

אדרונקס (רבוקסטין), נורבוקס (רבוקסטין), ווסטרה (רבוקסטין) ועוד מגוון רב.

תרופות ממשפחת – SNRI – תופעות לוואי

חלומות ביעותים, חרדה או עצבנות, חולשה גופנית, צמרמורות, שיעול, סחרחורת, ישנוניות, תשישות וחולשה, כאב ראש, לחץ דם גבוה (מתח גבוה), הזעה מוגברת, נדודי שינה, אובדן תיאבון או ירידה במשקל, בחילות, הקאה, קושי בעיכול, שלשול או עצירות, בעיות מין כמו יצר מיני (ליבידו) מופחת, בעיות בשפיכת הזרע, אימפוטנציה (אי תפקוד זיקפתי), בעיות באורגזמה אצל נשים, רעידות, התאבדות,שינויים בראיה.

וולבוטרין (ממשפחת NDRI) – תופעות לוואי

עצבנות, ירידה במשקל, פה יבש, עצירות, כאבי ראש, בחילות או הקאות, סחרחורת, הזעה מוגברת, רעידות, נדודי שינה, אובדן תיאבון, ראיה מטושטשת, קצב לב מוגבר (טכיקרדיה), בלבול, עוינות, קצב לב לא סדיר (אריתמיאס), שינויים בשמיעה, התאבדות, וולבוטרין עלול לגרום להתקפי עוויתות בשיעור של פי-4 יותר מנוגדי דיכאון אחרים.

אצל מטופלים עם היסטוריה של בעיות בקצב הלב, התרחשו התקפי לב קטלניים.

סרטרה (ממשפחת Selective NRI) – תופעות לוואי

עצירות, שיעול, ירידה בתיאבון, סחרחורת, ישנוניות, יובש בפה, תשישות, סומק, כאבי ראש, הזעה מוגברת, כאב בטן קל, בחילות, עייפות, קושי לישון, הקאות, התאבדות.

בתאריך 17 בדצמבר 2004, מנהל המזון והתרופות האמריקאי הורה לצרף לאריזת סטרטרה, אזהרה האומרת ש “שימוש בתרופה עלול להוביל לפגיעה בכבד. אצל אחוז קטן מהמטופלים עלול להתפתח כשל בכבד שעלול להסתיים במוות או בהשתלת כבד.”

מהן תרופות נגד דיכאון

תרופות נגד דיכאון הוצגו לראשונה בשנות ה-50′.
עד שנות ה-80′ המאוחרות, היו קיימים רק שלושה סוגים של נוגדי דיכאון:

  1. תרופות בעלות מבנה מולקולרי משולש- טריצקלידים (TCA):  שם המתייחס לשלושת הטבעות במבנה הכימי של הכדור. כדורי TCA  ידועים היו אדפין, אנפרניל, אלוויל, אנדפ, נורפרמין, פמלור, סינקוואן, סורמונטיל, טופרניל וטריפטנול.
  2. נוגדי דיכאון בעלי מבנה מולקולרי מרובע- טֶרַציקלידים:  השם נובע מהמבנה המולקולרי של הסם המורכב מארבע מבנים דמויי טבעת בצורה T. סמים אלה כוללים: אבנזה, רמרגיל, רמרון, טולבון וזיספין.
  3. תרופות ממשפחתי MAOI: מדכא מונואמין אוקסידז (MAOIs). מונואמין אוקסידז הוא אנזים הפועל לחסל מוליכים עצביים מתפקדים (כימקלי המוח) הנמצאים במרווח בין תאי העצב. הפסיכיאטרים הניחו מבלי שהיתה להם כל הוכחה שריכוזים נמוכים מדי של מוליכים עצביים עלולים לגרום לדיכאון, וכדורי ה-MAOI חוסמים את פעילות האנזים הזה, וכך ריכוז המוליכים העצביים עולה. תרופות נגד דיכאון אלו כללו: אורוריקס, מנריקס, מרפלן, נרדיל ופרנט.

תרופות נגד דיכאון א-טיפיקליות (חדשות יותר)

בשנות ה-80 המאוחרות, חברות התרופות הוציאו לשוק סוג חדש של תרופות נגד דיכאון, וטענו שלנוגדי דיכאון אלה יש תופעות לוואי קלות יותר מלקודמיהם.

אלה היו תרופות ממשפחת ה-  SSRI  –  Selective Serotonin Reuptake Inhibitors. הם הצהירו שסם זה מסוגל להשפיע ישירות על כימיקל מוחי בשם סרוטונין. הועלתה תיאוריה שהסרוטונין משפיע על הדיכאון. התיאוריה היא שתרופות ממשפחת ה- SSRI  מונעות מהסרוטונין להיספג מחדש בצורה טבעית, ולכן יוצרים גירוי מתמיד של התאים, ובכך מפיגים דיכאון. עד היום לא קיימת שום הוכחה מדעית שתיתן תוקף לתיאוריה זו. תרופות נגד דיכאון ממשפחת ה-SSRI כוללות פרוזק, זולופט, פקסיל, סלקס, סרפם, לקספרו ולובוקס. תרופות רבות אחרות פותחו בהתבסס על אותה ההנחה:
תרופות ממשפחת ה-SNRI

תרופות נגד דיכאון ממשפחת Serotonin-Norepinephrine Reuptake Inhibitors מגבירות את כמות הנורפינפרין וכן את כמות הסרוטונין.

נורפינפרין הוא הורמון שמופרש על ידי בלוטת יותרת הכליה, שמעלה את לחץ הדם ואת תכיפות ועומק הנשימה, מעלה את רמת הסוכר בדם ומפחית את פעילות המעיים.

תרופות ממשפחת ה-SNRI כוללות את אפקסור, סרזון, סימבלטה ופריסטיק.
תרופות ממשפחת ה-NDRI

תרופות ממשפחת Norepinephrine-Dopamine Reuptake Inhibitors אמורות להשפיע על כמות הנורפינפרין וכמות הדופמין, מוליך כימיקלי נוסף הדומה לאדרנלין.

וולבוטרין וזיבן הם כדורים ממשפחת ה- NDRI.
תרופות ממשפחת ה- Selective NRI

תרופות ממשפחת Selective Norepinephrine Reuptake Inhibitors נרשמות בקנה מידה נרחב בקרב אלו הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, היפראקטביות (ADHD), הפרעה שגם לה אין שום ביסוס מדעי. בדומה לכדורי ה- SSRI  מוצגת גם על תרופות אלו אזהרה חמורה שהן עלולות לגרום להתאבדות.סטרטרה היא תרופה ממשפחת ה-  Selective NRI.

 תרופות ממשפחת NDRI – אודרנל (בופרופיון), וולבוטרין (בופרופיון), זיבן (בופרופיון)

תרופות נגד דיכאון אחרות

דסירל (טרזדון), דוטונין (נפזודון), לודיומיל (מפרוטילין הידרוכלוריד), נדאפר (נפזודון)
סרזון (נפזודון), סימבייקס (פלואוקסטין ואולנזפין – שילוב של כדור נוגד דיכאון ואנטי-פסיכוטי)

לסיכום

הרפואה הטבעית במרפאתנו מעניקה שפע של נתיבי טיפול וכן תרופות טבעיות מצמחי מרפא לטיפול במצבי חרדה, דיכאון ולחץ. הפורמולות האלטרנטיביות נטולות תופעות לוואי ובעלות תועלת רבת היקף. הכניסה לעולם התרופות הקונבנציונאלי הינה צעידה למקומות לא ידועים ומסוכנים. חשוב תחילה לטפל ברפואה טבעית הן כטיפול אלטרנטיבי ולעיתים גם כטיפול משלים הכרחי .השינוי אשר יחול בעת הטיפול הטבעי הינו דרמטי . הטיפול תסמיני אך מרפא את שורש הבעיה תוך מתן ואיכות חיים וחדווה קיומית. השימוש ברפואת הצמחים הקלינית הינו החשוב מכל ומאפשר לקיחת אחריות טיפולית לשינוי דרמטי.

כל בעיה שמקורה בחרדות ודיכאון ניתנת לפיתרון דרך הרפואה הטבעית נעשה זאת דרך פרוטוקול טיפול מושכל, מקצועי ונבון אך בעיקר אישי.

רוצים לקבל מאיתנו מידע נוסף על אבחון וסיוע בדרך הטבעית?
לשיחת ייעוץ טלפוני - השאירו פרטים, וניצור עמכם קשר מיידי!

לייעוץ טלפוני חינם עם טל איתן CL.H
צרו קשר עכשיו!

אולי יעניינו אותך גם:

חשוב לעיין!

ההסברים מסתמכים על גישות הרבליסטיות מסורתיות. להדגיש שהמידע המובא אינו המלצה רפואית מוסמכת ובכך אין אנו מנחים את הציבור לשימוש רפואי ואין אנו ממליצים או מנחים לשינוי או להעדר נטילה של תרופה מכל סוג.
ההסבר אינו תחליף לייעוץ רפואי אישי או אחר.
נשים בהיריון, נשים מניקות, ילדים, אנשים החולים במחלות כרוניות, הנוטלים תרופות מרשם, מבוגרים וקשישים – חשוב להיוועץ ברופא לפני השימוש.

המונח “צמחי מרפא” באתר ובכל הסבר מתייחס אך ורק להגדרה הידועה והמקובלת ברפואת הצמחים המסורתית.
כל צמח מרפא חייב התייחסות קיומית רחבת היקף בדומה לתנועה, תזונה, שיטות ייצוב ועוד. מתוך כך, אין אנו משווקים בחנויות, פארמים או דרך חנויות אינטרנטיות, כי אם דרך הנחיה בקליניקה והבנת הבעיה כטיפול משלים וטבעי. 

לייעוץ טלפוני ומידע נוסף על אבחון וסיוע בדרך הטבעית
השאירו פרטים עכשיו - וניצור עמכם קשר מיידי!
קולגן פורטה פלוס
בשילוב עם חומצה היאלורונית וויטמין C
מבית היוצר של "צוף צמחים"
הימנעו מטיפולים וכדורי מרשם מסוכנים!
חיפוש
המלצות מלקוחות:
מאמרים ומוצרים אחרונים
גלילה לראש העמוד

פנו אלינו

דילוג לתוכן