תסמונת אספרגר 

תסמונת אספרגר הינה ליקוי פונקציונאלי נרחב המוגדר כתסמונת התפתחותית המאופניית בליקויים בדרגות חומרה שונות. בתסמונת אספרגר התקשורת עם הסביבה ועולם התופעות לקויה וזאת תוך אפיונים התנהגותיים נוספים בדומה לחזרה על דפוס התנהגותי, תחומי עניין וכשרון ייחודיים ועוד. התסמונת אכן קיימת בקטגוריה המכונה ” תסמונות הקשת האוטיסטית” אך לחלוטין מתבדלת מההיבטים האוטיסטים שכן עוצמת ההתנהגות הכפייתית החוזרת על עצמה וכן הפרעות בדומה למשחקים דמיוניים והפרעת שפה ועוד מספר נרחב של תסמינים אינן בהכרח או בכלל מאפיינים את הליקויים בתסמונת אספרגר. בתסמונת אספרגר קיים קושי, לעיתים רב, ביצירת קשר עם הסביבה וזאת משום היכולת המועטה להבנת מסרים לא מילוליים בדומה להבעות פנים ( מימיקה) ומצבי אינטונציה.

מקורות האבחון של תסמונת ASPERGER

בתחילה נעשה האבחון על ידי ד”ר לאו קנר בשנת 1943 תוך הבחנה וחקר קבוצת 15 ילדים אשר להם מאפיינים ייחודים. במהלך מחקריו יצר קנר סוג של הבחנה המכונה ” מצבי אוטיזם בשנות הילדות המוקדמות”. במהלך 1944-1945 ניתן תיאור נוסף ופורץ דרך של רופא ילדים אוסטרי ששמו הנס אספרגר אשר חקר ילדים בעלי קשיים המאופיינים באי השתלבות סוציאלית. במהלך המחקר ציין הנס אספרגר שלקויים אלו הינם מצבים של הפרעות אישיות אשר בסך הכל בעלות מאפיינים יציבים אך לוקים בבדידות חברתית.

הנס אספרגר גילה אצל קבוצת ילדים מסוימת יכולת וכישורים אינטלקטואלים בעלי היבטים נורמאליים אך קשיים רבים בתקשורת בלתי מילולית ושימוש לקוי גם בתנועת גוף, נימת הקול שונה תוך שיחה וכישורים נמוכים בכל הקשור לרגישות קוגניטיבית. הנס אספרגר גילה שילדי אספרגר מביעים התייחסות רציונאלית ואינטלקטואלית נטולת פרופורציה ומוגזמת בכל הקשור להבעת רגשות תוך דיבור לא קשוב אך פורמאלי וקורקטי מאד. הנס גם גילה שלילדים אלו קיים אפיון של תחומי עניין ספציפיים או שונים אך מהווים מושא ההופך לאובססיבי אחר תחומי העניין הללו, דבר זה מאפשר להם להיות בעלי כישורים יוצאי דופן בתחום בו הם משקיעים את כל משאביהם. אספרגר גילה גם שחלק ניכר מילדים אלו מאופיינים במנת משכל גבוהה מהרגיל.

הנס אספרגר הקפיד להדגיש את היות התסמונת מנת חלקם של זכרים בעיקר. לציין שמחקרים של אספרגר התגלו בעולם רק בשנות השמונים. המחקרים המוקדמים לא יצרו בהכרח ייחודיות לתסמונת ובכך מיזגו  את התסמונת עם מצבים של אוטיזים ופיגור שכלי קשה. ניתן לומר בוודאות שהנחה זו גורמת לפגיעה ביכולת ההתפתחות הנכונה של ילדים הלוקים באספרגר. חשוב ליצור גישה טיפולית ייחודית לילדים הלוקים באספרגר וזאת בגלל האפיונים השונים לחלוטין אל מול מצבי אוטיזם ופיגור שכלי. מתוך כך חשוב לדעת את השפעתה הדרמטית של הרפואה הטבעית ונתיביה בכל הקשור לטיפול המקיף בבעלי תסמונת אספרגר.

ההבדלים בין תסמיני אספרגר לאוטיזם חשובים מאד להתפתחות נכונה וטיפול מיטבי וזאת כדי ליצור הנחיה לרפואה טבעית המהווה בסיס דרמטי לטיפול בילדים הלוקים בתסמונת זו.

כיום ילדי התסמונת עלולים להיות תחת אבחון אשר מקורו בטעות ולכן ניתנות להם תרופות פסיכיאטריות תוך מתן ” תגיות” מוטעות לחלוטין של הפרעות אישיות, אנטי סוציאליות, הפרעה טורדנית, הפרעות כפיתיות, תנועתיות יתר ליקויי קשב וריכוז ועוד.

אין ספק שהקשיים הרבים אצל ילדים הלוקים בתסמונת אספרגר יוצרים לחץ רב שהרי האינטראקציה אל מול הזולת קשה מאד, דבר היוצר אצל הילד פוטנציאל רב לפגיעה ומצבי מצוקה קשים, חרדות, דכאון וזעם.

לציין שבניגוד לאוטיזם אין ללוקים בתסמונת אספרגר ליקויים או עיכובים בתפיסה של שפה ובכך שפתם זורמת ובהירה. באוטיזם אין כל אפשרות לרכישת שפה ולכן התהליך מלווה בפגמים  קשים ביכולת זו. בנוסף, אין כל עיכוב בכל הקשור להתפתחות קוגניטיבית אינטלקטואלית ומיומנות באספרגר בניגוד לאוטיזם וכן תקשורת ומודעות טובה בניגוד לאוטיזם.

חשוב עוד לציין, שילדים בתסמונת אספרגר פועלים באופן עצמאי בדומה לצרכים, רחצה, לבוש ואוכל, יכולות שאינן קיימים באוטיזם ואף יוצרות קשרים חברתיים ביחס שונה לחלוטין ממצבי אוטיזם. באספרגר התסמונת מתגלה בדרך כלל בגלאי 6-8 בניגוד לאוטיזם שהדיאגנוזה נקבעת כבר בגילאי 2-3.

ודאי שדרגות התסמינים וחומרתן שונות מילד לילד לפיכך גם הטיפול חייב את ההיבט האינדיבידואלי ובכך חוטאת הרפואה הרגילה חטא טרגי. אין גם ספק וזאת לאחר מחקרים רבים שהאופן בו הילדים הלוקים בתסמונת זו חיים את חייהם מהווה את הבסיס החשוב ביותר להתפתחות נכונה או לקוייה וזאת בדומה לתזונה נכונה, תוספי מזון, פעילות גופנית,  תחומי התעניינות, רפואה טבעית לילדים, סביבה רוחנית, גוף בריא, עיכול נכון וזאת ללא כל השוואה אל מול תסמונת נוספת.

נתיבי הטיפול הטבעי בתסמונת אספרגר ברפואה הטבעית

הרפואה הטבעית מהווה את הכיוון החשוב להתפתחות נכונה של ילדים הלוקים באספרגר וזאת דרך נתיבי טיפול חשובים, אפקטיביים ומגוונים המביטים בילד כשלם וזאת דרך מענה אלטרנטיבי ומשלים.

תסמינים – אספרגר

  • העדר מודעות או מודעות לקויה לאופן המשחק עם ילדים תוך ליקוי בהבנת הכללים הלא פורמאליים של קשרי משחק חברתיים.
  • מצבי בידוד חברתי גם בעת התקהלות סוציאלית. מצב בו הילד מתבודד ( הפסקות בבית הספר וכדומה).
  • ליקויים במודעות לכללים חברתיים או קודים של התנהגויות בכך שהילד עושה פעולות לא רלוונטיות לכללים בדומה להבעת עמדה או הערה מבלי לתת תשומת לב לפגיעה שהערה זו עלולה לגרום.
  • ליקוי בהבעת הרגשות של הזולת ( העדר אמפתיה)
  • דרישה של הילד למסרים של ביטחון ואישור כאשר מה שרגיל אצלו משתנה או לא נעשה בתבנית הקבועה.
  • העדר פרופורציה בהבעת רגשות בדומה לכעס, דכדוך אך גם רגש חיובי ביחס לנסיבות.
  • בעיה בהשתתפות ספורטיבית תחרותית.
  • סוג של אטימות ואדישות למסרים ולחצים חברתיים.
  • טון דיבור לא שגרתי.
  • ליקוי ביכולת ההתעניינות של בן שיחו.
  • קשר עין פחות מהרגיל בתקשורת בין אישית.
  • סוג דיבור מאד מדויק, פורמאלי ותבניתי.
  • להיטות בקריאת ספרים מסוימים .
  • זיכרון לא רגיל.
  • יכולת גבוהה במידע ספציפי בדומה לקבוצת כדורגל, רכבים וכדומה.
  • תחושת קושי מובהקת בשינוי הרגלים.
  • קוארדנציה לקוייה.
  • יציבה שונה במצבי תנועה.
  • מצבי פחד.
  • מצבי דיכאון ודכדוך.
  • חשש ממגע, רעשים, מקומות הומי אדם וכדומה.
  • במצבי עקה – נטייה לתנועת גפיים רבה.
  • מימיקה ( הבעות פנים) לא רגילה.
  • העדר סנסטיביות למצבי כאב פחותים אשר אינם עוברים סף כאב מסויים.

הגורמים לאספרגר ( אטיולוגיה)

אין ספק שתסמונת זו מהווה חידה אטיולוגית לרפואה הרגילה שהרי הכלים העומדים לראשות הרפואה הקונבנציונלית הינם תרופתיים בעיקר. מתוך כך קיימת גישה, וזאת מתוך בורות רפואית וטרגית, אשר משמעותה טיפול בתרופות פסיכיאטריות וזאת למרות תופעות הלוואי הקשות והיותן מיועדות למצבים של בעיות נפש, חרדות וסכיזופרניה. חשוב לציין שאכן הגישה הקלינית המערבית חשובה וזאת דרך הערכה עמוקה של תחומי טיפול רלוונטים. חשוב ליצור הערכה קלינית נכונה דרך אנשי מקצוע בעלי חשיבה פתוחה והחשוב מכל הינו פרוטוקול קליני מקיף עמוק ומפורט היטב של היכולת היסודית של הילד בלווי המגבלות שבו, חזון הטיפול האמונה בהתמרה ותמיכה חשובה בגוף ובנפש.

התמיכה ברפואה הטבעית חשובה לשם הקלה, ריפוי ומניעה של תסמינים רבים אשר בהופעתן הם מעכבים התפתחות נכונה ומיצוי הפוטנציאל הקיים בו.

וודאי שמוקדי הטיפול החברתיים והקומוניקטיבים חשובים לאין ערוך. וודאי שלימוד נכון של דרך אסטרטגיה של למידה חשובה ובליווי סוגים של מיומנות, תפיסות אינטלקטואליות, דרכי לימוד קוגניטיביות והנחיה להתנהגות נורמטיבית. הטיפול הפסיכולוגי הנכון וזאת דרך גישה רוחנית, רכה ואמפטית חשוב מאד כדי לסייע בכל הקשור למצוקה הכללית. אך לא פחות חשוב, ואף חשוב ביותר, ליצור התייחסות נוירו-ביולוגית ופיזיקלית טבעית ונכונה דרך הרפואה הטבעית וללא ערב רב של רכיבים כימיקלים אשר מעמידים לילדים קביים הרסניות ותופעות לוואי קשות. להזכיר שתופעות הלוואי הינן גם נזק מצטבר במהלך שנים ולא בהכרח תסמיני לוואי.

הטיפול התרופתי הקונבנציונאלי לאספרגר

הטיפול התרופתי אינו מרפא או מתמודד עם תסמונת אספרגר כי אם רק בתסמינים בדומה לחרדות, ליקויי התנהגות, תוקפניות, ריכוז, בעיות קשב, דכדוך ודיכאון.

התרופה המשמשת את הרופאים הינה הריספרדל (RISPERDAL) תרופה זו שייכת לקטגוריה רחבה מאד של תרופת אשר פותחו לשם טיפול במחלות אחרות. התרופה אמורה ליצור בסיס רגוע אצל הילד תוך מתן אפשרות לשליטה רבה יותר וריכוז טוב יותר. תרופות נוספות ניתנות לעיתים בעת שהרספרידל אינה עונה על צרכיו של הילד וגורמת לתופעות לוואי חמורות בדומה לסרוקוול ( SEROQUEL) או ABILIFY. ניתנות גם תרופות מסוג רטלין המהווה תרופה עתירת תופעות לוואי. לעיתים קרובות הרפואה ” מעניקה” קוקטלים בדומה לרספרידל ורטלין לאפקט תסמיני חזק יותר. בעת האחרונה נתנות גם תרופות נוגדות דיכאון וחרדות מקטגורית ה- SSRI בדומה ללוסטרלן, ציפרלקס, פריזמה, פלוטיק, אסטו וכדומה.  כאמור, הרפואה הטבעית ונתיביה מהווה את האמצעי החשוב מכל לטיפול אלטרנטיבי אל מול התרופות אשר הוזכרו אך חובה על ההורים ליצור טיפול טבעי משלים למיגור תופעות הלוואי הרב מערכתיות הפוגעת באיכות הקיומית של הילד. הטיפול הצמחי, התזונה, תוספי המזון וכדומה מהווים גם נתיב אלטרנטיבי. אך גם החלק אינטגרלי וממשי החשוב מכל לטיפול התופעה הקשה.

רספרידל – הסבר

רספרידל הינה תרופה אנטי פסיכוטית אשר משמשת בשנים האחרונות גם לטיפול באוטיזם, בתסמונת אספרגר ומצבי אי שקט כללים. תופעות הלוואי של הרספידל רבות ורב מערכתיות בדומה לפגיעה במערכת הלב וכלי הדם וזאת דרך הפרעות קצב הלב, יתר לחץ דם, דפיקות לב, בצקת בגפיים התחתונות. במערכת העור קיימת תופעת לוואי בדומה לאקנה, שינוי צבע העור, עור יבש, פריחות, דרמטטיס, מצבי גרד ועוד. קיימות השפעות לוואי נוספות בדומה לצמא מוגבר, ערכי סוכר גבוהים, ערכי פרולקטין גבוהים, השמנה ( נתון לוואי זה קיים אצל כ-25% מהילדים). קיימת פגיעה במערכת העיכול בדומה לכאבי בטן, עצירות, שלשולים, פה יבש, בחילות והקאות. גם במערכת הדם נגרמת תופעות לוואי בדומה לערכי ספירת הדם וכן במערכת השלד בדומה לכאבי מפרקים, שרירים, גידים ועוד. תופעות לוואי נוספות בדומה להפרעות תנועה, כאב ראש, ליקויים במערכת הנשימה ולמרבה הפרדוקס נצפו גם תופעות לוואי בדומה לאי שקט, חרדה, טשטוש, עייפות, הזעות, דיכאון, אדישות והתפרדות רגשית. אכן כן, תופעות הלוואי חמורות אם כי אין הכרח בהופעתן הרחבה כי אם במספר אפיונים אך אין כל הבטחה רפואית בכך שבמהלך השנים לא תגרם הפרעה קשה ורב מערכתית.

אני מדגיש שוב שהטיפול הטבעי במרפאתנו הינו טיפול הכרחי, אינטגראלי, אלטרנטיבי, משלים, תומך, מרפא, מונע ומהוה בסיס דרמטי ליכולת התפתחות טובה תוך מימוש הפוטנציאל הטמון בילד. הרפואה הטבעית תיצור את הטיפול החשוב מכל דרך מספר נתיבים מובילים המהווים סינרגיה טיפולית חשובה ודרמטית לחוויות של הילד.

טיפול טבעי בתסמונת אספרגר

הרפואה הטבעית מהווה תהליך בלתי נפרד מהטיפול בילדים הלוקים באספרגר.

רפואת צמחים קלינית (הרבליזם) – הטיפול דרך צמחי מרפא אורגניים בהתאמה אישית המיוצרים במעבדתנו לטיפול אלטרנטיבי, משלים, מונע ותומך וכן חיזוק מערכת החיסון של הילד, טיפול רב מערכתי עמוק, טיפול אדפטוגני (עמידות וחיזוק), שמירה על איזון כללי ויכולת ההומאוסטזיס של הגוף. הטיפול יעשה בכמוסות, מיצויים, סירופים וחליטות. צמחי המרפא אפקטיבים, רב מערכתיים, מאזנים, מרגיעים, ממקדים, מעניקי שינה טובה, איזון עיכולי, חוסן נפשי וגפני, הזנה נכונה. צמחי המרפא יותאמו רק בהתאמה אישית דרך מעבדותינו. לציין שצמחי מרפא רבים הינו מקור רב לויטמנים, מינרלים ואנטי אוכסדנטים ובנוסף מהווים יסוד לחיזוק, עמידות, יציבה חזקה, רוגע, קשב, ריכוז והתמודדות עם לחצים.

תזונה מיטבית – מחקרים רבים וכן מחקרים ישראלים חדשים גילו את הקשר בין הרגלי אכילה לבין התפתחות נכונה של ילדים הלוקים בתסמונת אספרגר. קיימת קורלציה ברורה וודאית בין הרגלי אכילה נכונים להתפתחות תפקודית נכונה בדומה ליכולת למידה, קשרים בין אנשים ועוד. ההנחיה אשר תינתן הינה הנחיה קלה ותיצור שיפור משמעותי בהרגלי האכילה של הילד וזאת דרך הנחיה ממרפאתנו אך גם דרך דינאמיקה משפחתית. תזונה נכונה לתסמונת אספרגר הינה יסוד חשוב שכן תזונה ריקה מרכיבים נכונה  גורמים למחסורים קשים באבץ, מגנזיום וכדומה וסוגים של סוכרים, חומרי צבע מאכל, טעם וריח הנמצאים במזון גורמים לסמיכות של הדם ובכך מפחיתים את החמצן למוח. התזונה הנכונה תמנע מילדים הלוקים בתסמונת אספרגר אלרגית ואי סבילות למזון הגורמות לבעיות התפתחות קשות. החלשות חיסונית והצטברות רעלים בתרופות כמזון לא מיטב. יש קשר ישיר בין תזונה מיטבית להתפתחות נכונה של  הילד. אנו ננחה לתזונה נכונה דרך תפריטים ומתכונים טעמים וערבים לחיך.

הטיפול דרך תזונה מיטבית מהווה חלק חשוב מסינרגית הטיפול באספרגר חשוב ליצור תזונה מיטבית וייחודית במהלך כ-30 יום וזאת כדי ליצור את השינוי הנכון בהתנהגותו.

טיפול דרך תוספי מזון – מתן ויטמנים, מינרלים, חומצת שומן חיונית ואנטי אוכסידנטים חשובים לטיפול הכללי. החוסרים התזונתיים הקיימים אצל ילדים בתסמונת אספרגר לעיתים קשים שכן קיים בהם על פי מחקרים רבים נוהג קבוע לצריכת רכיבי מזון לא בהכרח מיטביים. קבוצת ויטמנים ומינרלים בדומה לויטמין C, E, A, B וכדומה אך במינונים נכונים ובאיכות מתאימה הינם עוד חלק חשוב בהתפתחות הילד והצלחת הטיפול.
מדוע??

  • לילדים הלוקים בתסמונת אספרגר קיים “נוהג בררני” בכל הקשור לאוכל.
  • אכילה המכונה “בררנית” הינה סוג של התנהגות ידועה בקרב ילדים אלו.
  • במהלך מחקר אשר בוצע בארצות הברית עקבו החוקרים אחר נוהג אכילה של 60 ילדים שאובחנו כבעלי תסמונת אספרגר אל מול כ-60 ילדים בריאים אשר היוו את קבוצת הביקורות.
  • כל הנחקרים בגילאי 3-12 שנים. הורי הילדים התבקשו לנהל יומן תזונה במהלך כ-5 ימים. בנוסף נבדקו הילדים וכן נמדדו ונשקלו. במהלך המחקר הגדירו החוקרים 3 תחומים המכונים הפרעות אכילה:
    1) סירוב לאכול מאכל ספציפי.
    2) צריכה מצומצמת של מגוון רכיבי תזונה
    3) שכיחות בצריכה קבועה וחוזרת של פריט תזונה מסוים.
  • תוצאות המחקר היו מובהקות בכך שהסירוב לאכול מזונות שונים היה נפוץ אצל ילדים הלוקים בתסמונת אספרגר כמו כן שכיחות החזרה של צריכה של מזון בודד.

מסקנות המחקר בחישובים שנעשו התגלו חוסרים תזונתיים רבים בקרב ילדים הלוקים באספרגר ואכן קיימת קורלציה ברורה בין צריכה לא מיטבית של מזון וחוסרים תזונתיים. מתוך כך ברור שאכילה לא נכונה גורמת לחוסרים המהווים בסיס ללקויים רבים. חשוב ליצור הנחיה נכונה ואכן נעשה זאת בדרך הטיפול.

לילדים הלוקים באספרגר חסרים רמות נכונות של סלניום, סידן, מגנזיום, אבץ, חומצה פולית, ויטמין C, ויטמין E, חומצת שומן חיונית, חומצת אמינו ועוד.

במסגרת הטיפול ברפואה הטבעית נעשה שימוש מושכל גם בהנחיה אישית לפעילות גופנית מיטבית, שיטות הרפיה לילדים, תנועה משקמת ובבליותראפיה.

השימוש בצמחי מרפא אורגנים, תזונה נכונה, תוספי מזון, הנחיה מושכלת, פעילות גופנית, שיטות הרפייה תיצור בסיס להקלה, ריפוי, מניעה של בעיות נוספות ואיזון חשוב ודרמטי.

חשוב לדעת, יש ליצור פרוטוקול טיפול מושכל, מקצועי ואישי לכל ילד. נטילת תוספים וצמחי מרפא ללא פיקוח נכון בדומה לרכישת מוצרים בבתי טבע יזיקו הרבה יותר מיכולתם להיות חיובים לילד. חשוב להעניק לילד הלוקה באספרגר את סינרגית הקיום והטיפול המיטבית ביותר ודרך הנחיה בהירה, אפקטיבית וידידותית.

רוצים לקבל מאיתנו מידע נוסף על אבחון וטיפול טבעי?
לשיחת ייעוץ טלפוני חינם - השאירו פרטים, וניצור עמכם קשר מיידי!

לייעוץ טלפוני חינם עם טל איתן CL.H
צרו קשר עכשיו!

אולי יעניינו אותך גם:

חשוב לעיין!

ההסברים מסתמכים על גישות הרבליסטיות מסורתיות. להדגיש שהמידע המובא אינו המלצה רפואית מוסמכת ובכך אין אנו מנחים את הציבור לשימוש רפואי ואין אנו ממליצים או מנחים לשינוי או להעדר נטילה של תרופה מכל סוג.
ההסבר אינו תחליף לייעוץ רפואי אישי או אחר.
נשים בהיריון, נשים מניקות, ילדים, אנשים החולים במחלות כרוניות, הנוטלים תרופות מרשם, מבוגרים וקשישים – חשוב להיוועץ ברופא לפני השימוש.

המונח “צמחי מרפא” באתר ובכל הסבר מתייחס אך ורק להגדרה הידועה והמקובלת ברפואת הצמחים המסורתית.
כל צמח מרפא חייב התייחסות קיומית רחבת היקף בדומה לתנועה, תזונה, שיטות ייצוב ועוד. מתוך כך, אין אנו משווקים בחנויות, פארמים או דרך חנויות אינטרנטיות, כי אם דרך הנחיה בקליניקה והבנת הבעיה כטיפול משלים וטבעי. 

קולגן פורטה פלוס
בשילוב עם חומצה היאלורונית וויטמין C
מבית היוצר של "צוף צמחים"
לייעוץ טלפוני חינם ומידע נוסף על אבחון וטיפול טבעי
השאירו פרטים עכשיו - וניצור עמכם קשר מיידי!
המלצות מלקוחות:
מאמרים ומוצרים אחרונים
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן